fredag 28 oktober 2016

Kapitel två. Salt Lake City - en stad som är sin religion

Efter 18 timmars restid anlände vi slutligen till Salt Lake City i Utah på onsdagskvällen lokal tid. Sen kväll här, dags att gå upp i Sverige. Jetlagvarningarna var tydliga men överskattade. Hittills.

Salt Lake City är en väldigt speciell stad. Förstås. Det var här mormonerna bosatte sig och grundade  sin stad på 1850-talet. Typ allt är mormonskt här, i alla fall tror jag det. Innan jag åkte hit visste jag inte jättemycket om staden. Jag kände väl till basketlegenderna John Stockton och Karl "The Mailman" Malone från the original Dream Team 1992. 2002 var det vinter-OS i staden, där Per Elofsson blev knäckt av en dopad Johan Mühlegg och aldrig blev sig själv igen. Sen vet jag ju att presidentvalet 2016 är extra intressant i Utah eftersom det finns en konservativ utmanare (som är mormon) som riskerar att skrälla och ta de få elektorsrösterna i Utah från Trump.

Anledningen till att vi är i Salt Lake City är att Intermountain Health Care ligger här, en icke vinstdrivande organisation som anses vara (och är) världsledande i att arbeta med väldefinierade medicinska processer som skapar värde, och ligger långt framme i både mätande, IT-system. De vet - tämligen exakt - vad de håller på med. Jag återkommer i nästa kapitel. Men nu till mormonerna.

Vad visste jag om mormoner innan jag åkte hit? Såklart Bröderna Herrey och unga män som ser ut som just mormoner med vita skjortor och slipsar och som reser till andra länder. The Mormon Utseende, liksom. Jag lovar att jag ibland tänker "Han ser ut som en mormon" om vissa män. Jag visste också att mormonsk religion är "lite speciell", att sångaren i The Killers är mormon och att han hade en intressant debatt med Richard Dawkins i Skavlan  och att Mitt Romney är mormon.

Men det där med Mormons bok. Det hade jag koll på innan, för att den är så. Speciell. Mormoner är en frikyrka som har en lite egen tolkning av kristendomen. Minst sagt. Jag ska inte skriva långa utlägg om Mormons bok, tron på guldtavlor, änglar, egyptiska pergament och judiska stammar som utvandrade till Sydamerika på 600-talet. Före Kristus. Det mest intressanta är kanske att historiska mormoner sägs ha trott på Kristus innan han var född. Jag har något minne av att Romney fick en fråga om han trodde på det där och snurrade in sig ordentligt. Jag kan säga att jag ser vissa källkritiska ifrågasättanden mot det där. Å andra sidan handlar religion bara om bra berättelser och inte om sanning. Whatever makes Mormoner happy, liksom. Det finns faktiskt 15 miljoner mormoner i världen. Förutom USA finns det också många mormoner på Samoa (70% mormoner) och några länder i närheten där. I Salt Lake city är det, enligt en guide, 30% mormoner, medan landsbygden utanför har 70% mormoner.

Religioners problem ligger ju inte i vad de tror på eller om de bygger det på påhittade källor, utan om de reglerar sina medlemmars liv på sätt som begränsar. Det är mer av en egenhet att mormoner inte dricker kaffe eller alkohol eller att manliga mormoner klär sig nästan konsekvent i vita skjortor och slips. Men det är just könsrollerna som alltid stuckit ut när det gäller mormoner. I filmer och TV-serier framstår mormoner som en patriarkal och ganska sluten religiös sekt. Svartklädda, flitiga och med konservativa könsroller.

I modern version förefaller de leva upp till det flitiga och vara en religion som inkorporerat framgångar i affärsliv och företagande med det religiösa. Alltså manliga framgångar. Jag minns att Mitt Romney ansågs lite kontroversiell när han var mormon. Det kan bero på det mer kontroversiella månggiftet eller att kvinnor förväntas uppfylla traditionella kvinnliga roller kopplade till hem och barn. Lika viktiga men har andra roller. Så väldigt gammaldags. Väldigt!

Kopplingen mellan mormonkyrkan och Intermountain health care är indirekt men ändå märkbar. Intermountain bildades när mormonkyrkan skänkte 15 sjukhus till den nya organisationen. En av föreläsarna berättade om mormonkyrkans väl utvecklade system för frivilligarbete. Det förväntades av de som var aktiva i kyrkan att de skulle arbeta frivilligt, till exempel på ett barnhem eller annat. Detta påverkar garanterat att Intermountain idag styrs av en styrelse som är ickearvoderad. I en verksamhet som omsätter miljarder är det lite speciellt.

Det var också så att 9 av 11 föreläsare under två dagar var män. Jag tror inte att det var en tillfällighet. Det är inte heller en tillfällighet att Utah har lägst andel rökare och lägst alkoholkonsumtion av alla delstater.

Vi vandrade runt lite på "The Temple square" där mormonernas heliga tempel och huvudkontor ligger. Ett spretigt och ganska fult område. Men huvudkontoret var rätt snajsigt. Som ett storföretags kontor, trots att det är en religion. Lite udda. Det märktes också att mormonturism var stort i staden. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar