torsdag 4 december 2014

Nu förstår jag!

När det stod klart att SD skulle fälla regeringens budget och nyvalet närmade sig, funderade jag. Kommer SD att gå upp eller ner av detta? Jag grävde i magkänslan, analysverktygen, funderade och pratade med folk. Det som kom ut. 

- Ja, kanske det. Eller inte.  

Jag hade inte en aning. Nyvalet skulle för mig lika väl kunna leda till att SD gick upp till 18% som att de sjönk till 7%. Jag har tänkt att det är känslor och inte rationella överväganden som styr väljarna i valet av SD. Jag förstår - ännu inte - vad som styr dessa väljare. Det har pratats om S-väljare som fanns två val i M och nu 2014, stack till SD. Vi har läst att det är borgerliga väljare som stod för SD:s ökning  Vi vet att de prioriterar invandringsfrågan högre än övriga väljare. Vi har hört att SD:s väljare misstror demokratin. Det har forskats, gissats och spekulerats. 

Men idag dök det upp en artikel som kanske gjorde att jag förstår igen. Två forskare i analytisk sociologi från Linköping, har frågat väljarna och de hittar: 
Beror Sverigedemokraternas valframgångar på missnöjde med de etablerade partierna? Nej, är svaret i en ny undersökning. Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras intoleranta och främlingsfientliga attityder, skriver två forskare från Linköpings universitet. 
Det finns inga större skillnader mellan SD:s väljare och övriga i hur högt förtroende de har för det politiska systemet. Sannolikheten att rösta på SD styrs väldigt lite av hur stort förtroende någon har för det politiska systemet. Det är alltså inte (tydligt) rättshaverister och bittra antidemokrater.

Forskarna har en annan förklaring. De har ställt frågor som handlar om människor vill ha en muslim som granne, vårdgivare eller familjemedlem. Övriga partiers väljare är relativt överens (förutom KD i synen på att få en muslim som familjemedlem). Det ligger på runt 90% för de flesta partiers väljare. SD ligger på mellan 25% (för familjemedlem), 55% (vårdgivare eller granne). Forskarna sammanfattar de med torra, kalla, hårda ord.
Det som är utmärkande för SD-väljarna är deras extremt intoleranta och främlingsfientliga attityder. 
Vi får se, rapporten kommer imorgon tydligen. Men det ligger en paradox i det här resultatet. Det är tillbaks på ruta ett, tillbaka till att se SD:s väljare är mycket mer rasistiska än svenskarna i gemen.

Och då väcks den obehagliga frågan. Hur rasistiska är egentligen svenskarna?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar