onsdag 30 april 2014

Välkommet med mer fokus på feminism

Jag hade kanske rätt. Jag har i några veckor haft på känn att Feministiskt initiativ växer i opinionen, men utan att kannibalisera på Vänsterpartiet. Så är det. Därför blev jag inte förvånad idag över att Fi hade vuxit en procent i DN/Ipsos mätning, samtidigt som även Vänsterpartiet går upp 1,8%. 9,4%, även om det bara är Ipsos!!! Jag gillar deras framgång. Sverige behöver fler partier än Vänsterpartiet som driver på och debatterar i feministiska frågor. Alla som vill mot ett mer jämställt Sverige vinner på att feminismen tar mer plats i det offentliga samtalet.

Jag tror att Fi lyckas locka mittenfeminister med sitt peppiga sociala medierkampanjande och att tona ner att de faktiskt är vänster. De är otroligt skickliga, entusiastiska och har ju Gudrun, den skarpaste politiska kommunikatör jag sett under mina politiskt intresserade år. Med tanke på hur mycket uppmärksamhet FI får och hur fadda Socialdemokraterna och Folkpartiet och även Miljöpartiet är i feministiska frågor är framgången ganska väntad. Det är rimligt för en högutbildade medelklass att vilja mer feminism i Sverige. Ett exempel är att Socialdemokraterna har 19 män och 10 kvinnor som förstanamn på sina riksdagslistor. Alltså ärligt, det är faktiskt pinsamt.

Det blir intressant att se fortsättningen. När nya partier kommit in i riksdagen har det byggt på att tidningar och opinionsmätare har hjälpts åt att skapa en berättelse om framgång som har blivit en självgående berättelse. DN och Ipsos gör det första gången när de synliggöra att Fi går upp till 2,3 procent. Det ska bli intressant att se om den berättelsen får tillräcklig kraft för att kunna explodera innan Almedalen. Närmar de sig 4% innan Almedalen har de definitivt chans att komma in i riksdagen.

En särskilt intressant fråga är att se hur väljarna med alla partikompasser som florerar nu kommer att reagera när FI:s likhet med Vänsterpartiet blir tydligare. Jag är inte säker på att det gynnar FI, men jag kan ha fel.

Lisa Ewald är för övrigt hysteriskt rolig på Politism om just den här frågan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar