tisdag 25 mars 2014

Räknade ord och ord för första gången

Hen i en text
Idag uppmärksammande min kollega Elisabeth mig på att någon handläggare i regionen för första gången (som vi noterat) skrev hen i ett tjänsteutlåtande. Dessutom var det i ett remissvar, och det gör mig glad att det någonstans i regeringens rullor kommer att rassla in ett remissvar där ordet hen är med.

Hen i budgeten
Men vi politiska sekreterare skrev in ordet i budgeten för 2014, och politikerna accepterade det. Ett eller två år tidigare hade vi också skrivit in det, men då ströks det när någon upptäckte det. Världen förändras, tack för det.

Tillägg: Efter påpekande från en miljöpartist konstaterade jag att jag hade fel. I strategin för ett jämställd Västra Götaland 2014-2017 fanns flera hen med, inklusive en förklaring i deras ordlista om användbara begrepp.

Om det inte nämns finns det nog inte 1
Det bästa med att läsa i padda eller dator är att det är lättare att räkna ord. Det händer ganska ofta att jag läser budgetar, årsredovisningar och annat. Bara snabbt slänga in en sökning på några ord och få en snabb bild av hur långt de kommit med jämställdhetsintegrering eller genusmedvetenhet. Idag var det en årsredovisning som inte var riktigt så bra som en kunde önska.

Om det inte nämns finns det nog inte 2
Min favoritskröna om att räkna ord är när Sahlgrenska Universitetssjukhuset beslutade om ett dokument om Sahlgrenska 2025 eller något liknande. I dokumentet nämndes världsledande 14 gånger, men närsjukvård bara en gång. Det märks.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar