onsdag 19 februari 2014

Sjukt sjukhus och något ruttet i byggbranschen Sverige

Vi svenskar raljerar och skämtar om byggstandards och hastiga hotellbyggen i Sotji nu under OS. Hö hö, liksom. Sen läser i dagens GP om en sak som gjorde mig upprörd. Igen, eftersom jag fick veta det här första gången för några år sedan.

Sjuka av nya huset - nu måste golven på Sahlgrenskas nya vårdbyggnad läggas om (Här, i notisform)

Det gäller den nya vårdbyggnaden på Sahlgrenska, invigd 2009 och jättefin på många sätt. Att läsa artikeln är som en klassisk vandring genom byggfusk jag minns. Symptomen oftast samma. Det är huvudvärk hos personalen, personal som fått både tillfällig och permanent astma.

Orsaken till problemen är också typ samma. Förklaringen till problemen är att lösningsmedlet n-butanol, som enligt google är finkelolja. Den fortsatta förklaringen väcker minnen från min egen skoltid på 80-talet fram till idag. Då var det flytspackel, i Hallandsåsen Roca Gil, idag är det ständigt denna otorkade betong. Alltid samma förklaring. Bråttomheten. Monica Djurner, skyddsombud och vänsterpartist berättar i GP.
Grunden fick inte torka tillräckligt innan golvmattan lades på. Därför har lösningsmedlet trängt upp och orsakar bland annat huvudvärk och astmatiska symptom hos personalen.
Jag är inte ingenjör. Jag kan väldigt lite om byggen. Men det är alltid denna bråttomhet, denna hast som skapar problemen. Nästan alltid betong som inte hunnit torka. Nästan aldrig någon som säger "Vi felbedömde totalt" eller "Ooops, vi betalar självklart". Jag vet inte vem som slarvat, vem som medvetet fuskat eller vem som helt felbedömt hur lång tid det tar för betong (Det är väl betong?) att torka. Igen och igen.

Så jäkla svårt kan det väl inte vara. Men det verkar vara svårt att bygga utan fel. För ingenjörerna har hittat även andra tänkbara orsaker i en nästan nybyggd vårdbyggnad. Typ vattenläckage och annat. Något är ruttet i byggbranschen Sverige. Jag skulle nästan kunna tro att det har föregåtts av en offentlig upphandling med lägsta anbud. Men jag är ju bara en politisk besservisser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar